Bästa Multivitamin 2020 – Så väljer du rätt

Varje dag behöver du en specifik mängd vitaminer och mineraler för att kunna fungera optimalt. Vi hjälper dig att hitta den multivitamin som passar dig bäst.

Om du inte får i dig tillräckligt av alla vitaminer så kan det ha en negativ påverkan på allt från ditt immunförsvar till din hud, dina naglar och hur dina inre organ fungerar.

Multivitaminer är ett utmärkt sätt för att få i sig tillräckligt av alla vitaminer. Det är billigt, spar en hel del tid och är nyttigt. Framförallt under stressiga tider när man inte orkar laga mat, har långa möten på jobbet och inte får tillräckligt med solljus varje dag.

Vi hjälper dig att hitta den bästa multivitaminen för dig och dina behov.

Topp 5 multivitaminer

Här är en snabb överblick över de bästa multivitaminerna på marknaden idag.

  • Bäst i test: HealthWell Multivitaminer
  • Bäst för män: Core Vitamins man
  • Bäst för kvinnor: Core Female vitamins
  • Bäst för träning: Core Vitamins
  • Bäst för veganer: Multivitamin Vegan

Bäst i test: HealthWell Multivitaminer


En prisvärd multivitamin från populära Healthwell. Den innehåller samtliga vitaminer, men även nyttigheter som betakaroten, spirulina, kokosolja och nyponextrakt.

En svårslagen multivitamin som passar de flesta människor som vill ha något nyttigt på morgonen som håller sig under hela dagen.

Vare sig du vill stärka immunförsvaret, känna dig piggare eller få bättre hud och hår – så är det här ett billigt sätt för att ta ett stort steg mot ett hälsosammare liv.


Bäst för män: Core Vitamins man

Svenskt kosttillskotts egna märke har slagit sig in på kosttillskotts-marknaden med buller och bång. De är billiga och fullproppade med nyttigheter. Perfekt för dig som vill ha hög kvalitet och samtidigt vill vara ekonomisk.

Kapslarna innehåller alla vitaminer, men också en hel del mineraler som är extra bra för män. Bland annat innehåller den rikligt med magnesium, som är bra för sömnen och humöret. Men också zink, som har visat sig vara en viktig del i testosteronproduktionen.

Innehållsförteckningen är för lång för att listas här, så vi får sammanfatta det med att den här burken innehåller i princip allt du behöver. Till och med broccoliextrakt, blåbärsextrakt och aktiv bakteriekultur för maghälsa.

En ruskigt bra mulvitamin för män som vill vara män!


Bäst för kvinnor: Core Female vitamins

Speciellt framtagen för kvinnor som vill må bättre, bli starkare och mer fokuserade.

Varje tablett innehåller alla vitaminer som finns, men också massvis med viktiga mineraler och extrakt. Framförallt viktigt för kvinnor är järn, vilket den också är väldigt rik på. En portion ger dig 10.5 mg, vilket är 75% av det dagliga rekommenderade behovet.

Det här kosttillskott förser dig också med andra nyttigheter, exempelvis zink, magnesium, selen, Rosenrot och till och med Probiotika!

Alla vitaminer och järn är såklart viktigast, men att kosttillskottet också innehåller probiotika från 5 olika stammar gör den här burken till en given bäst i test-vinnare.

Den är bra för magen, hjärnan, kroppen, håret, huden, musklerna och hjärtat! Ja, hela mekanismen. En varmt rekommenderad multivitamin om du vill öppna dörren till ett hälsosammare och positivare liv.


Bäst för träning: Core Vitamins

En av de billigaste, tillika mest populära multivitaminerna på listan. Den här multivitaminen är designad för dig som är fysiskt aktiv och som vill maximera din hälsa och dina resultat i träningen.

Utöver alla 13 vitaminer, så har kapslarna berikats med en rad lämpliga mineraler med precisa mängder.

Bland annat hittar du 500 mg mangesium, 2.1 mg järn och en hel del zink, koppar, jod och krom.

Precis som övriga Core-multivitaminer så innehåller de här kapslarna probiotika, vilket främjar din maghälsa. Det gör det här till mer än bara en ”multivitamin”.

Den enorma mängd positiva recensioner vittnar om hur bra den här multivitaminen är. Om du tränar och tar om dig själv, så är det här helt klart en av de bästa multivitaminerna för dig. Maximera ditt välmående och dina insatser i löpspåret, på gymmet eller tennisbanan.


Bäst för veganer: Multivitamin Vegan

En helt vegansk multivitamin innehållande alla vitaminer som kroppen behöver.

Utöver alla vitaminer som innehåller varje kapsel flertalet vitala mineraler, så som magnesium, zink, mangan, jod och koppar. Man har även lagt i svartpeppar (Piperin) för att förbättra upptaget av kapslarna.

Burken är lite dyrare än övriga, men om du är vegan och vill boosta ditt välmående så är det helt klart värt varenda krona.


Hitta bästa multivitaminen för dig

Varje människas vitaminbehov är unik. Om vi tar ett fotbollslag som exempel, så behöver inte alla spelare exakt samma mängd vitaminer och mineraler – trots att de är i samma ålder och av samma kön.

Spelarna i fotbollslaget behöver, generellt sett, ungefär lika mycket av respektive vitamin. Någon behöver mer järn och någon annan mindre D-vitamin, men mönstret är ungefär densamma.

Den stora skillnaden mellan vitaminbehovet baseras främst på:

  • Ålder
  • Kön
  • Livsstil
  • Hälsostatus

Just därför brukar man kategorisera multivitamintillskott för att indikera vem den är ämnad för. Medan en burk passar bättre för kvinnor, så finns det några burkar som passar bättre för män, äldre eller tonåringar.

Först och främst bör du konsultera med läkare innan du köper en multivitamin, eller något annat kosttillskott. Om du har gjort så och vill ha tips på vad som generellt sett brukar passa för olika människor, så hjälper vi dig att hitta den multivitamin som passar dig bäst.

Välj rätt multivitamin för kvinnor

Att äta en varierad och nyttig kost är viktigt för att kvinnor ska kunna leva länge och hälsosamt. Det är rekommenderat att få de olika vitaminerna genom olika källor och matgrupper.

Fyll därför din mage med både frukter, grönsaker, mjölkprodukter, spannmål och olika typer av proteiner för att försäkra dig om att du får i dig rätt näring.

Här är de vitaminer och mineraler som är extra viktiga för kvinnor.

Vitamin B9 (Folsyra)

Varför det är viktigt

  • Hjälper till att motverka för tidigt födda barn och låg födelsevikt
  • Hjälper kroppen att skapa blodceller och DNA för nya celler
  • Hjälper till att motverka vissa missbildningar hos bebisar, som utvecklas under barnets första tre månader

Vem behöver det
Alla kvinnor som löper risk för att bli gravida eller som är gravida, behöver mellan 400 och 800 mcg Folsyra varje dag. Du kan få i dig detta genom antingen tillskott eller berikade livsmedel, så som frukostflingor.

En stor del av alla graviditeter är inte planerade, just därför är det rekommenderat att unga kvinnor är noga med att hela tiden få i sig tillräckligt med Vitamin B9 varje dag. Det är en vitamin som påverkar fostret väldigt mycket.

Finns i vilken mat
Mörkgröna grönsaker så som spenat, men även apelsinjuice, nötter, bönor, kött, kyckling och flingor berikad med folsyra.

Vitamin B-12

Varför det är viktigt

  • Hjälper dina neuroner (cellerna i nervsystemet och hjärnan) att fungera korrekt
  • Hjälper din kropp att tillverka röda blodceller

Vem behöver det
Det är viktigt att först ta tester hos vårdcentralen innan man börjar använda tillskott av B-12. En del kvinnor får inte i sig tillräckligt, så det är viktigt att årligen kolla hos läkaren.

Prata med dina läkare om att använda B-12-tillskott om du är:

Vegetarian
Den här vitaminen kommer främst från djur, så risken finns att du får i dig för lite om du inte äter kött. Om du dessutom ammar så är det än viktigare att du rådfrågar en läkare eller sjuksyster, då vitamin B12 är viktigt för barnets utveckling.

Gravid
B-12 är väldigt viktigt för fostrets utveckling. Om du inte får i dig tillräckligt med vitamin B12 så kan det resultera i att barnet föds underviktigt eller med andra hälsoproblem.

Över 50 år
Med åldern så absorberar våra kroppar inte längre vitamin B12 lika bra. Därför kan det vara bra att antingen använda kosttillskott innehållande vitaminet, eller äta berikade råvaror – eftersom de absorberas lättare.

Finns i vilken mat
Tonfisk, lever, kött, mjölk, yoghurt, skinka, ägg och kyckling.

Vitamin D

Varför är det viktigt

  • Hjälper till att reducera inflammation i celler
  • Assisterar immunsystemet att motarbeta bakterier som gör dig sjuk
  • Tillsammans med kalcium stärker vitamin D ditt skelett
  • Bra för kalcium-absorberingen i tarmarna

Vem behöver det
Vitamin D kommer främst från solen och maten. Tyvärr har vi inte många soltimmar per år i Sverige, så det är rekommenderat att se över dina matvanor och nivåer av vitamin D.

Kvinnor som oftast behöver kosttillskott innehållande Vitamin D är:

  • De som inte får så mycket solljus
  • Afrikaner och asiater som bor i Norden
  • De som är i klimakteriet
  • Överviktiga
  • Har IBS eller annan sjukdom som gör det svårt för tarmen att absorbera fett
  • De som genomgått gastric bypass-operation

Finns i vilken mat
Bra källor av Vitamin D är tonfisk, juice, berikad mjölk och frukostflingor. Utöver mat, så är solen en kraftfull källa till vitaminet.

Kalcium

Varför är det viktigt

  • Hjälper signalerna mellan hjärnan och musklerna
  • Hjälper till att bygga och stärka skelettet. Kroppen lagrar kalcium i skelettet, så om du inte får i dig tillräckligt via kosten, kommer kroppen att ta kalcium från skelettet, vilket gör dem svaga och sköra.

Vem behöver det
Flickor mellan 8 och 18 år behöver ungefär 1300 milligram kalcium per dag. Under den här perioden absorberar skelettet kalcium och förbereder sig inför vuxen ålder. För lite kalcium som ung, kan resultera i problem på äldre dagar.

Vuxna kvinnor behöver ungefär 1000 milligram per dag.

Kvinnor efter klimakteriet behöver cirka 1200 milligram kalcium per dag. Detta då man förlorar ben och skelettet försvagas vid åldrande.

Finns i vilken mat
Yoghurt, mjölk, ost och mat berikad med kalcium. En del flingor och juicer har berikats med kalcium.

Järn

Varför är det viktigt

  • Hjälper till att producera vissa hormoner i kroppen
  • Hjälper till att bygga hälsosamma blodceller som kan bära syre

Vem behöver det
Alla kvinnor som har menstruation. Detta då man förlorar järn vid sina perioder.

Gravida kvinnor behöver också mer järn än vanligt, då det behövs för att förse tillräckligt med blod för att barnets utveckling.

Många kvinnor får inte i sig tillräckligt med järn genom enbart kosten. Detta gäller framförallt gravida kvinnor. Om du får i dig för lite järn kan det resultera i järnbristanemi. Som ett resultat kan du känna dig trött, snurrig och svag.

Så här mycket rekommenderas du få i dig varje dag:
19 till 50 år: 18 mg
Under graviditet: 27 mg
51 år och äldre: 8 mg

Innan du gör förändringar i din kost eller börjar använda ett kosttillskott, så bör du rådfråga läkare först.

Finns i vilken mat
Kyckling, rött kött, fisk, bönor, mörk choklad, lever, spenat och flingor.

Här är några av våra bästa multivitaminer för kvinnor:

Välj rätt multivitamin för män

Precis som alla andra människor så behöver även män äta en varierad och balanserad kost. Men det finns ett par vitaminer och mineraler som är extra viktiga för män.

Vitamin D

Varför är det viktigt

  • Stärker skelettet
  • Hjälper till att reducera inflammation i celler
  • Assisterar immunsystemet att motarbeta bakterier som gör dig sjuk
  • Bra för kalcium-absorberingen i tarmarna

Vem behöver det
En viktig källa till D-vitamin är solen och tyvärr lever vi i ett ganska mörkt och kallt klimat. Detta gör det problematiskt, allra främst för de som har mörkare hy, aldrig äter fisk eller de som sällan är utomhus. Dessa löper störst risk att lida av vitamin D-brist.

Män bör få i sig ungefär 15 mcg av vitaminet varje dag.

Finns i vilken mat
Fet fisk, mjölkprodukter och frukostflingor hör till några av de viktigaste källorna av D-vitamin.

Vitamin B12

Varför är det viktigt

  • Kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar
  • Hjälper till att bilda nya celler & röda blodkroppar
  • Kan hjälpa till att stärka skelettet
  • Kan förbättra humöret

Vem behöver det
Framförallt äldre män kan behöva öka intaget av vitamin B12. Vitaminen kan inte bara förbättra hjärnhälsan, men är även bra för immunförsvaret och skelettet.

Vuxna rekommenderas få i sig cirka 2.4 mcg Vitamin B12 dagligen. Vanligtvis brukar kosttillskott ligga mellan 1 och 25 mcg per dag.

Finns i vilken mat
Lever, kött, mjölk, fisk, yoghurt, ägg och skinka.

Magnesium

Varför är det viktigt

  • Bra för blodtrycket
  • Hjälper nervfunktionen
  • Bra för energiproduktionen

Vem behöver det
De som löper störst risk för att ha brist på magnesium är äldre människor, de som har diabetes typ 2, Chron’s sjukdom och som lider av alkoholism.

Brist på magnesium kan leda till flera olika problem, däribland högt blodtryck, stroke och hjärtattacker.

Magnesium är ett riktigt bra ämne för den som är stressad, har sömnproblem eller rent allmänt har svårt att koppla av. Mineralen tenderar att göra oss lugnare och mer avslappnade, vilket är bra efter hårt arbete eller träning.

Män bör få i sig runt 400 mg dagligen.

Finns i vilken mat
Många livsmedel innehåller magnesium. Några av de främsta källorna är cashewnötter, sojaprodukter, spenat, nötter, avokado, potatis och yoghurt.

Zink

Varför är det viktigt

  • Bra för testosteronproduktionen
  • Främjar en hälsosam prostata
  • Viktig för kroppens proteinsyntes

Vem behöver det
Zinkbrist är relativt ovanligt i västvärlden. Tecken på brist kan vara infektioner, håravfall, dålig sårläkning och hudproblem.

Zink är viktigt för det manliga könshormonet testosteron, men också för att kroppen ska kunna återhämta sig efter träning. Det blir svårt att bygga muskler om du lider brist på zink.

Kort och gott är det en väldigt viktig mineral för alla män, vilket också är anledningen till varför de flesta multivitaminer innehåller mycket zink.

Finns i vilken mat
Ägg, potatis, mörk choklad, nötter, skaldjur, kött och mejeriprodukter.

Undvik tillskott av järn

Såvida läkare inte har instruerat dig till annat, bör du undvika kosttillskott innehållande stora mängder järn. De flesta män får i sig tillräckligt med järn genom kosten och behöver sällan supplementera.

Det är ovanligt att män behöver järntillskott.

För kvinnor är det däremot vanligt att äta kosttillskott innehållande järn. Mulvitaminer som är designade för kvinnor brukar därför innehålla rikligt med järn – du som man bör därför inte ta dessa.

Här är några av de bästa multivitaminerna för män: