Multivitamin

Bästa Multivitamin 2021 – Ultimata Guiden

För att kunna leva ett friskt och aktivt liv, är det viktigt att du får i dig tillräckligt med näring varje dag. Det är inte alltid det lättaste och periodvis kan stress och sömnbrist påverka dina kostvanor negativt.

Men som tur är finns multivitamin.

Att svälja en kapsel och därmed få i sig exakt alla vitaminer som kroppen behöver, hade nog få människor kunnat drömma om för 50 år sedan. Men nu är det verklighet.

Vi har testat och granskat marknadens populäraste multivitaminer, för att se vilka som faktiskt är prisvärda och ger dig rätt mängd vitaminer och mineraler.

Du kan läsa mer om hur vi utvärderar och recenserar produkter här.

Multivitamin Bäst i test

Här är en snabbtitt på årets bästa multivitaminer. Längre ner hittar du recensionerna för varje kosttillskott, samt en genomgång av deras innehållsförteckning.


Bästa Multivitamin

Healthwell Multivitaminer
Antal vitaminer: 13


Anledningar att köpa:

  • Innehåller alla vitaminer
  • Kokosolja för bättre upptag
  • Endast 1 kapsel om dagen
Anledningar att inte köpa:

Det här är ett komplett vitamintillskott, det vill säga varje kapsel innehåller alla 13 vitaminer. Det räcker dessutom med att bara ta en kapsel om dagen, vilket är perfekt. Kapslarna är inte svåra att svälja, men de är medelstora – så om du är extra känslig bör du ha det i åtanke.

Utöver alla vitaminer så finns även kokosolja för bättre upptag, Spirulina, nypon- och téextrakt och citrus. En väldigt hälsosam mix av näringsämnen som definitivt kommer att göra gott för din kropp.

En mycket prisvärd multivitamin för dig som vill ha en komplett multivitamin.

Bäst för kvinnor

Core Female vitamins
Antal vitaminer: 13


Anledningar att köpa:

  • Designad för kvinnor
  • Rik på viktiga mineraler
  • Innehåller probiotika
Anledningar att inte köpa:

  • 2 kapslar per dag

Det här kosttillskottet är gjort för att fylla kvinnors vitamin- och mineralbehov. Eftersom kvinnor löper större risk än män att lida av järnbrist, så innehåller varje kapsel extra mycket järn.

Ju mer man studerar burkens innehållsförteckning, desto mer inser man att det här är ingen vanlig multivitamin. Det här ett kosttillskott vars syfte är att påverka och förbättra kvinnors hälsa.

Varje kapsel ger dig inte bara alla vitaminer, men även en hel del jätteviktiga mineraler. Man har även lagt i hälsosam probiotika, för att främja en hälsosam tarm, matsmältning och bakteriekultur i magen. Som sagt, det här är mer än bara en multivitamin.

Det finns inga mirakelpiller och inga kosttillskott som har allt – men Core Female vitamins är inte långt ifrån. Helt klart en av de bästa multivitaminerna på marknaden idag!

Bäst för män

Core Vitamins man
Antal vitaminer: 13


Anledningar att köpa:

  • 13 vitaminer & 8 mineraler
  • Rik på magnesium
  • Bra för fysiskt aktiva
Anledningar att inte köpa:

  • 2 kapslar per dag

Ett populärt kosttillskott specifikt framtaget för män, och då i första hand fysiskt aktiva män. Men den passar även bra för de som inte tränar så ofta.

Multivitaminen är komplett, vilket betyder att den innehåller alla 13 vitaminer du behöver få i dig. Man har även lagt i 8 olika mineraler, allt från magnesium, till zink, selen och jod. Den stora mängden magnesium är varmt välkommen, då det hjälper musklerna och kroppen att slappna av. Perfekt efter träning, en lång dag på jobbet eller bara för bättre sömn.

Vi har noterat att en del människor reagerat negativt på att Core Vitamins inte har lagt i något järn i kosttillskottet för män. Men det är ett bra val, då män ytterst sällan lider av järnbrist och därför inte behöver den typen av tillskott. Ett överskott av järn kan vara farligt, så därför finns det sällan i kosttillskott riktade till män. Kvinnor som menstruerar är däremot i större behov av järntillskott.

Det enda negativa med den här burken är att man behöver ta två kapslar per dag. Men å andra sidan är alternativet att ha en större tablett och det är det få som vill ha.

Prismässigt ligger den här multivitaminen i den lägre prisklassen, trots att den är en av de bästa.

Bäst för hela familjen

Mivitotal Kapsel
Antal vitaminer: 12


Anledningar att köpa:

  • Passar äldre och yngre
  • Innehåller även protein
  • Balanserad mängd vitaminer
Anledningar att inte köpa:

Tidigare var det här burken av alla burkar. Om man intresserade sig för hälsokost och åt vitaminer, då hade man garanterat den här burken hemma i skåpet. Men i och med att fler tillverkare och multivitaminer har tagit sig in på marknaden, så har också Mivitotals popularitet sjunkit. Den höga kvalitén är däremot den samma som tidigare.

Burken innehåller 12 vitaminer och 6 mineraler.

Innehållet i kapslarna är väldigt balanserat och man har inte överdrivit med någon vitamin. Av den anledningen passar det här kosttillskottet för hela familjen: gammal som ung.

En annan sak som utmärker Mivitotal är att det också innehåller protein, vilket är en byggsten som är viktig för kroppens allra viktigaste funktioner.

Bäst om du tränar

Core Vitamins
Antal vitaminer: 13


Anledningar att köpa:

  • Perfekt om du är fysiskt aktiv
  • Rik på viktiga antioxidanter
  • Innehåller även mineraler
Anledningar att inte köpa:

  • Stora kapslar

Definitivt den mest populära multivitaminen, vilket inte är så konstigt. Precis som Core’s övriga multivitaminer, så är den rik på vitaminer, mineraler och probiotika. Men skillnaden att den är gjord för dig som tränar.

När du tränar så svettas du, bränner energi och gör av med både vitaminer och mineraler. Syftet med Core Vitamins är att du ska slippa bränna slut på alla näringsämnen i kroppen. Man har därför proppat varje kapsel full med alla vitaminer som finns, en hel del mineraler och även mjölksyrebakterier för främjad tarmhälsa.

Något vi gillar är att det finns 500 mg magnesiumcitrat per kapsel, vilket ger dig och din kropp en avslappnande och harmonisk känsla. Vilket i sin tur leder till minskad stress och bättre sömn, som är en fördel om du vill bygga muskler, återhämta dig från träning och få bättre resultat.

Kapslarna är ganska stora och kan därför kännas lite osköna att svälja. Men det går bra att öppna dem och hälla innehållet i yoghurten, gröten eller varför inte proteinshaken.

Det här är den bästa multivitaminen för dig som är fysiskt aktiv. Det här dessutom den billigast, vilket bådar gott för oss som är seriösa med träningen och vill ta hand om våra kroppar på bästa möjliga sätt. En självklar investering, om du tränar.

Bäst för veganer

Multivitamin vegan
Antal vitaminer: 13


Anledningar att köpa:

  • Helt vegansk
  • Svartpeppar för bättre upptag
  • Bra för immunsystemet
Anledningar att inte köpa:

  • Dyr

Det är veganskt, nyttigt och innehåller alla vitaminer som din kropp behöver få i sig. Man har dessutom lagt i flera viktiga mineraler och näringsämnen som stärker allt från immunförsvaret till hjärtfunktionen.

Bland innehåller kapslarna magnesium, zink, jod, mangan, koppar, kisel, järn, selen och krom. Bara för att nämna några. Man har även lagt i piperin (svartpeppar), som assisterar kroppen i att ta upp alla vitaminer och mineraler som finns i kapseln.

Tyvärr är den här multivitaminen lite dyrare än övriga, men om man är vegan så är det värt det. Om man ser till vilka hälsofördelar de här kapslarna för med sig, så är den helt klart prisvärd.

Hitta bästa multivitaminen för dig

Varje människas vitaminbehov är unik. Om vi tar ett fotbollslag som exempel, så behöver inte alla spelare exakt samma mängd vitaminer och mineraler – trots att de är i samma ålder och av samma kön.

Spelarna i fotbollslaget behöver, generellt sett, ungefär lika mycket av respektive vitamin. Någon behöver mer järn och någon annan mindre D-vitamin, men mönstret är ungefär densamma.

Den stora skillnaden mellan vitaminbehovet baseras främst på:

  • Ålder
  • Kön
  • Livsstil
  • Hälsostatus

Just därför brukar man kategorisera multivitamintillskott för att indikera vem den är ämnad för. Medan en burk passar bättre för kvinnor, så finns det några burkar som passar bättre för män, äldre eller tonåringar.

Först och främst bör du konsultera med läkare innan du köper en multivitamin, eller något annat kosttillskott. Om du har gjort så och vill ha tips på vad som generellt sett brukar passa för olika människor, så hjälper vi dig att hitta den multivitamin som passar dig bäst.

Välj rätt multivitamin för kvinnor

Att äta en varierad och nyttig kost är viktigt för att kvinnor ska kunna leva länge och hälsosamt. Det är rekommenderat att få de olika vitaminerna genom olika källor och matgrupper.

Fyll därför din mage med både frukter, grönsaker, mjölkprodukter, spannmål och olika typer av proteiner för att försäkra dig om att du får i dig rätt näring.

Här är de vitaminer och mineraler som är extra viktiga för kvinnor.

Vitamin B9 (Folsyra)

Spenat-i-skål

Varför det är viktigt

  • Hjälper till att motverka för tidigt födda barn och låg födelsevikt
  • Hjälper kroppen att skapa blodceller och DNA för nya celler
  • Hjälper till att motverka vissa missbildningar hos bebisar, som utvecklas under barnets första tre månader

 

Vem behöver det
Alla kvinnor som löper risk för att bli gravida eller som är gravida, behöver mellan 400 och 800 mcg Folsyra varje dag. Du kan få i dig detta genom antingen tillskott eller berikade livsmedel, så som frukostflingor.

En stor del av alla graviditeter är inte planerade, just därför är det rekommenderat att unga kvinnor är noga med att hela tiden få i sig tillräckligt med Vitamin B9 varje dag. Det är en vitamin som påverkar fostret väldigt mycket.

Finns i vilken mat
Mörkgröna grönsaker så som spenat, men även apelsinjuice, nötter, bönor, kött, kyckling och flingor berikad med folsyra.


Vitamin B-12

Fisk-rik-på-vitamin-B12

Varför det är viktigt

  • Hjälper dina neuroner (cellerna i nervsystemet och hjärnan) att fungera korrekt
  • Hjälper din kropp att tillverka röda blodceller

Vem behöver det
Det är viktigt att först ta tester hos vårdcentralen innan man börjar använda tillskott av B-12. En del kvinnor får inte i sig tillräckligt, så det är viktigt att årligen kolla hos läkaren.

Prata med dina läkare om att använda B-12-tillskott om du är:

Vegetarian
Den här vitaminen kommer främst från djur, så risken finns att du får i dig för lite om du inte äter kött. Om du dessutom ammar så är det än viktigare att du rådfrågar en läkare eller sjuksyster, då vitamin B12 är viktigt för barnets utveckling.

Gravid
B-12 är väldigt viktigt för fostrets utveckling. Om du inte får i dig tillräckligt med vitamin B12 så kan det resultera i att barnet föds underviktigt eller med andra hälsoproblem.

Över 50 år
Med åldern så absorberar våra kroppar inte längre vitamin B12 lika bra. Därför kan det vara bra att antingen använda kosttillskott innehållande vitaminet, eller äta berikade råvaror – eftersom de absorberas lättare.

Finns i vilken mat
Tonfisk, lever, kött, mjölk, yoghurt, skinka, ägg och kyckling.


Vitamin D

Solljus

Varför är det viktigt

  • Hjälper till att reducera inflammation i celler
  • Assisterar immunsystemet att motarbeta bakterier som gör dig sjuk
  • Tillsammans med kalcium stärker vitamin D ditt skelett
  • Bra för kalcium-absorberingen i tarmarna

Vem behöver det
Vitamin D kommer främst från solen och maten. Tyvärr har vi inte många soltimmar per år i Sverige, så det är rekommenderat att se över dina matvanor och nivåer av vitamin D.

Kvinnor som oftast behöver kosttillskott innehållande Vitamin D är:

  • De som inte får så mycket solljus
  • Afrikaner och asiater som bor i Norden
  • De som är i klimakteriet
  • Överviktiga
  • Har IBS eller annan sjukdom som gör det svårt för tarmen att absorbera fett
  • De som genomgått gastric bypass-operation

Finns i vilken mat
Bra källor av Vitamin D är tonfisk, juice, berikad mjölk och frukostflingor. Utöver mat, så är solen en kraftfull källa till vitaminet.


Kalcium

Mjölk-och-böcker

Varför är det viktigt

  • Hjälper signalerna mellan hjärnan och musklerna
  • Hjälper till att bygga och stärka skelettet. Kroppen lagrar kalcium i skelettet, så om du inte får i dig tillräckligt via kosten, kommer kroppen att ta kalcium från skelettet, vilket gör dem svaga och sköra

Vem behöver det
Flickor mellan 8 och 18 år behöver ungefär 1300 milligram kalcium per dag. Under den här perioden absorberar skelettet kalcium och förbereder sig inför vuxen ålder. För lite kalcium som ung, kan resultera i problem på äldre dagar.

Vuxna kvinnor behöver ungefär 1000 milligram per dag.

Kvinnor efter klimakteriet behöver cirka 1200 milligram kalcium per dag. Detta då man förlorar ben och skelettet försvagas vid åldrande.

Finns i vilken mat
Yoghurt, mjölk, ost och mat berikad med kalcium. En del flingor och juicer har berikats med kalcium.


Järn

Kyckling-grönsaker-citron

Varför är det viktigt

  • Hjälper till att producera vissa hormoner i kroppen
  • Hjälper till att bygga hälsosamma blodceller som kan bära syre

Vem behöver det
Alla kvinnor som har menstruation. Detta då man förlorar järn vid sina perioder.

Gravida kvinnor behöver också mer järn än vanligt, då det behövs för att förse tillräckligt med blod för att barnets utveckling.

Många kvinnor får inte i sig tillräckligt med järn genom enbart kosten. Detta gäller framförallt gravida kvinnor. Om du får i dig för lite järn kan det resultera i järnbristanemi. Som ett resultat kan du känna dig trött, snurrig och svag.

Så här mycket rekommenderas du få i dig varje dag:
19 till 50 år: 18 mg
Under graviditet: 27 mg
51 år och äldre: 8 mg

Innan du gör förändringar i din kost eller börjar använda ett kosttillskott, så bör du rådfråga läkare först.

Finns i vilken mat
Kyckling, rött kött, fisk, bönor, mörk choklad, lever, spenat och flingor.


Välj rätt multivitamin för män

Precis som alla andra människor så behöver även män äta en varierad och balanserad kost. Men det finns ett par vitaminer och mineraler som är extra viktiga för män.

Vitamin D

Flingor-mjölk

Varför är det viktigt

  • Stärker skelettet
  • Hjälper till att reducera inflammation i celler
  • Assisterar immunsystemet att motarbeta bakterier som gör dig sjuk
  • Bra för kalcium-absorberingen i tarmarna

Vem behöver det
En viktig källa till D-vitamin är solen och tyvärr lever vi i ett ganska mörkt och kallt klimat. Detta gör det problematiskt, allra främst för de som har mörkare hy, aldrig äter fisk eller de som sällan är utomhus. Dessa löper störst risk att lida av vitamin D-brist.

Män bör få i sig ungefär 15 mcg av vitaminet varje dag.

Finns i vilken mat
Fet fisk, mjölkprodukter och frukostflingor hör till några av de viktigaste källorna av D-vitamin.


Vitamin B12

Flera-ägg

Varför är det viktigt

  • Kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar
  • Hjälper till att bilda nya celler & röda blodkroppar
  • Kan hjälpa till att stärka skelettet
  • Kan förbättra humöret

Vem behöver det
Framförallt äldre män kan behöva öka intaget av vitamin B12. Vitaminen kan inte bara förbättra hjärnhälsan, men är även bra för immunförsvaret och skelettet.

Vuxna rekommenderas få i sig cirka 2.4 mcg Vitamin B12 dagligen. Vanligtvis brukar kosttillskott ligga mellan 1 och 25 mcg per dag.

Finns i vilken mat
Lever, kött, mjölk, fisk, yoghurt, ägg och skinka.


Magnesium

Nötter

Varför är det viktigt

  • Bra för blodtrycket
  • Hjälper nervfunktionen
  • Bra för energiproduktionen

Vem behöver det
De som löper störst risk för att ha brist på magnesium är äldre människor, de som har diabetes typ 2, Chron’s sjukdom och som lider av alkoholism.

Brist på magnesium kan leda till flera olika problem, däribland högt blodtryck, stroke och hjärtattacker.

Magnesium är ett riktigt bra ämne för den som är stressad, har sömnproblem eller rent allmänt har svårt att koppla av. Mineralen tenderar att göra oss lugnare och mer avslappnade, vilket är bra efter hårt arbete eller träning.

Män bör få i sig runt 400 mg dagligen.

Finns i vilken mat
Många livsmedel innehåller magnesium. Några av de främsta källorna är cashewnötter, sojaprodukter, spenat, nötter, avokado, potatis och yoghurt.


Zink

Chokladbitar

Varför är det viktigt

  • Bra för testosteronproduktionen
  • Främjar en hälsosam prostata
  • Viktig för kroppens proteinsyntes

Vem behöver det
Zinkbrist är relativt ovanligt i västvärlden. Tecken på brist kan vara infektioner, håravfall, dålig sårläkning och hudproblem.

Zink är viktigt för det manliga könshormonet testosteron, men också för att kroppen ska kunna återhämta sig efter träning. Det blir svårt att bygga muskler om du lider brist på zink.

Kort och gott är det en väldigt viktig mineral för alla män, vilket också är anledningen till varför de flesta multivitaminer innehåller mycket zink.

Finns i vilken mat
Ägg, potatis, mörk choklad, nötter, skaldjur, kött och mejeriprodukter.


Undvik tillskott av järn

Såvida läkare inte har instruerat dig till annat, bör du undvika kosttillskott innehållande stora mängder järn. De flesta män får i sig tillräckligt med järn genom kosten och behöver sällan supplementera.

Det är ovanligt att män behöver järntillskott.

För kvinnor är det däremot vanligt att äta kosttillskott innehållande järn. Mulvitaminer som är designade för kvinnor brukar därför innehålla rikligt med järn – du som man bör därför inte ta dessa.


Vilka vitaminer ska en vegan äta

Studier har visat att vegetarianer och veganer löper större risk att lida brist på vitamin B12. Vilket är ett vitamin som har en stor roll i kroppens nervsystem, proteinmetabolism och formationen av röda blodceller.

Forskning visar på att det enda sättet för veganer att få i sig B12 är antingen genom berikad mat eller kosttillskott.

Vitamin D är även viktigt för veganer att få i sig, vilken är en fettlösligt vitamin. Endast ett fåtal naturliga livsmedel innehåller vitamin D. Vi får främst i oss D-vitamin genom mat som veganer inte kan äta.

Solljus ger oss D-vitamin, så det är extra viktigt för veganer att vara utomhus varje dag i solens strålar. Dessvärre kan det bli svårt i Sverige.

Utöver vitaminer, så riskerar många kvinnliga veganer att lida brist på järn.

Veganer bör äta mer av:

  • Vitamin B12
  • Vitamin D

Är det bra att ta multivitamin

Om du redan får i dig alla vitaminer och mineraler varje dag, så finns det ingen mening med att använda den här typen av kosttillskott.

Det kommer enbart innebära att du kissar ut överflödet av vitaminer. Med andra ord är det pengar i toaletten.

Långt ifrån alla täcker däremot det dagliga behovet av vitaminer och mineraler. Om du är en av dessa kan det vara fördelaktigt att använda sig av en multivitamin. Det är snabbt, enkelt, billigt och nyttigt. Det är så nära ett ”mirakelpiller” vi kan komma.

Men en multivitamin bör alltid ses som ett tillskott och inte en ersättning. Målet bör alltid vara att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom en regelbunden och balanserad kost.

Om du inte får i dig tillräckligt varje dag, då är multivitaminen helt klart en bra investering.

Kan man få i sig för mycket vitaminer

Vissa vitaminer kan orsaka biverkningar om du får i dig för mycket. Med andra går att konsumera långt över det rekommenderade dagliga behovet utan att du känner någon förändring – då du kissar ut överflödet.

Det viktiga är att man inte tar fler tabletter än rekommenderat och att man inte överstiger allmänna rekommendationer. Enligt experter kan du dricka flera glas juice och äta frukt och grönsaker hela dagen, samt ta en 1,000 milligram Vitamin C-tablett – utan att det blir giftigt för kroppen.

Men det betyder inte att du ska överdriva.

Om du redan tar Vitamin D och C som kosttillskott, bör du se till att din multivitamin inte innehåller jättemycket av dessa två vitaminer.

Väldigt höga doser vitamin C kan leda till diarré och magkramper. Höga doser av vitamin A och D kan leda till problem med lever och njurar.

Var alltid försiktig, följ instruktioner och rådfråga din läkare om du är osäker. Hos din husläkare kan du ta tester för att se om du behöver mer av något vitamin eller om du har för höga nivåer av något.

Andra Artiklar